“All that is needed for evil to prosper is for people of good will to do nothing”—Edmund Burke

The NY
Whistle ......

Newsletter of Whistleblowers Australia

“As part of my treatment, | need a nurse with a whistle.”




Media watch

O’Farrell steps in

for whistleblower
Britt Smith and Adam Bennett
Australian Associated Press
3 August 2011

THE whistleblower in the Milton
Orkopoulos child sex case won’t have
to pay the state’s legal costs after NSW
Premier Barry O’Farrell stepped in to
save the woman he calls a “hero.”

Mr O’Farrell announced the bailout
for Gillian Sneddon hours after a NSW
Supreme Court judge ruled against her
in the costs decision on Wednesday.

The premier said Ms Sneddon, who
believes the bill could be as much as
$175,000, should not be financially
punished for her “courageous” act.

Justice Derek Price’s order meant
Ms Sneddon stood to lose more than a
third of her damages payout from her
case against Orkopoulos, who has been
jailed, and her employer, the Speaker
of the NSW Legislative Assembly.

In June she was awarded $438,613
after Justice Price accepted she suf-
fered psychiatric injury because the
former Labor politician had bullied
and harassed her.

But the 54-year-old, who worked in
the MP’s Swansea electorate, lost her
bid against the state — also a defend-
ant in the legal battle — which then
pursued her for costs.

Gillian Sneddon

She argued she shouldn’t have to pay
up because of the “unusual circum-
stances” of the case and that doing so
would effectively deny her much of
her compensation.

In rejecting that argument, the judge
said it was the plaintiff’s decision to
embark upon litigation with the
Speaker and the state as defendants.

“I conclude that the justice of the
case requires that the state, the suc-
cessful party, be entitled to its costs,”
he said.

Ms Sneddon told the media she was
facing the prospect of severe financial
hardship because of the decision.

“It was supposed to be compensa-
tion. How does that compensate what I
have gone through, that I could be on
medication for life,” she told Fairfax
Radio Network.

Then came the surprise twist. Mr
O’Farrell announced just before 3pm
to parliament that the state would pick
up the bill.

“The state government will help
Gillian Sneddon cover her legal lia-
bility to the state,” he said.

“I don’t see why she should have to
suffer any more financial hardship as a
result of acting in a decent and coura-
geous way.

“She did not commit any crime, she
did not do anything that was wrong,
and nor should she have to be finan-
cially punished.”

In 2008, Orkopoulos, the former
Aboriginal affairs minister, was jailed
for at least nine years for child sex and
drugs offences.

Justice Price accepted the MP made
inappropriate and offensive comments
to Ms Sneddon, spoke to her aggres-
sively, mocked her and yelled at her in
front of a constituent, and bypassed her
by asking another staffer to perform
tasks.

She was also unable to enter the
office after the locks were changed at
the request of Orkopoulos with the
agreement of the Speaker’s office.

Ms Sneddon said the behaviour
continued for about a year after
reporting an October 2005 phone call,
in which a man said he had been
sexually abused by Orkopoulos since
he was 15.

Top court backs

whistleblowers
Alexander Bratersky
Moscow Times, 1 July 2011

The Constitutional Court on Thursday
ruled that state employees cannot be
punished for engaging in whistle-
blowing activities against their superi-
ors. The court based its ruling on the
case of two state employees, a police
officer and tax inspector, who both
were fired for criticizing their bosses.

“A state employee might express his
opinion (based on real facts) if it
concerns public interests and if it is not
motivated by an intent to defame or
pursue personal goals,” said the ruling
published on the court website.

The decision was made in favor of
Alexei Mukomolin, a police officer
from Tolyatti in the Samara region
who criticized his superiors in a video
statement posted online in 2009. Soon
after, Mukomolin received a warning
and, after he staged a picket in protest,
was fired from the police force. The
other plaintiff, Lyubov Koratyeva, a
tax inspector from Moscow, was fired
after questioning his superiors’ travel
expenses during an interview on
Stolitsa television.

Dmitry Medvedev has made the
fight against corruption a hallmark of
his presidency, and anti-corruption
experts said the court ruling marked a
key step in the right direction. “The
fight against corruption would be
impossible without this decision being
made,” said Kirill Kabanov, head of
the nongovernmental National Anti-
Corruption Committee. But Kabanov,
a member of the presidential commis-
sion on human rights, said the court
ruling raises further questions because
federal law doesn’t define “public
interest.” He said it would be impor-
tant to include the definition in the law.

The court ruling comes after courts
have ruled against the authorities in
several high-profile defamation cases.
“I see that there is a growing tendency
that courts rule not in favor of authori-
ties, and this is a positive sign,” Ivan
Starikov, a former deputy economic
minister and now opposition leader,
told the Moscow Times. Starikov said

The Whistle, #68, October 2011



he was specifically referring to the
case of Kommersant reporter Oleg
Kashin, who was acquitted in June of
defamation in a lawsuit filed by Vasily
Yakemenko, head of the Federal
Agency for Youth Affairs and a
founder of the pro-Kremlin Nashi
youth group. Kashin had linked
Yakemenko to an attack that left him
in a coma last fall.

In another example, Memorial
human rights chief Oleg Orlov
achieved a similar victory in June
when a court cleared him of slandering
Chechen leader Ramzan Kadyrov,
whom he had linked to the 2009 killing
of rights worker Natalya Estemirova.

The strange silencing of

liberal America
Obama’s greatest achievement
is having seduced, co-opted
and silenced much of
liberal opinion in the US.
John Pilger
New Statesman, 7 July 2011

How does political censorship work in
liberal societies? When my film Year
Zero: the Silent Death of Cambodia
was banned in the United States in
1980, the broadcaster PBS cut all
contact. Negotiations were ended
abruptly; phone calls were not re-
turned. Something had happened. But
what? Year Zero had already alerted
much of the world to Pol Pot’s horrors,
but it also investigated the critical role
of the Nixon administration in the
tyrant’s rise to power and the devasta-
tion of Cambodia.

Six months later, a PBS official told
me: “This wasn’t censorship. We’re
into difficult political days in Wash-
ington. Your film would have given us
problems with the Reagan administra-
tion. Sorry.”

In Britain, the long war in Northern
Ireland spawned a similar, deniable
censorship. The journalist Liz Curtis
compiled a list of more than 50 televi-
sion films that were never shown or
indefinitely delayed. The word “ban”
was rarely used, and those responsible
would invariably insist they believed
in free speech.

The Lannan Foundation in Santa Fe,
New Mexico, believes in free speech.
The foundation’s website says it is

“dedicated to cultural freedom, di-
versity and creativity.” Authors, film-
makers and poets make their way to a
sanctum of liberalism bankrolled by
the billionaire Patrick Lannan in the
tradition of Rockefeller and Ford.

The foundation also awards
“grants” to America’s liberal media,
such as Free Speech TV, the Founda-
tion for National Progress (publisher of
the magazine Mother Jones), the
Nation Institute and the TV and radio
programme Democracy Now!. In
Britain, it has been a supporter of the
Martha Gellhorn Prize for Journalism,
of which I am one of the judges. In
2008, Patrick Lannan backed Barack
Obama’s presidential campaign. Ac-
cording to the Santa Fe New Mexican,
he is “devoted” to Obama.

US President Barack Obama speaks
in front of a screen showing his
Twitter message at the start of a
“Twitter Town Hall,” 6 July 2011.
Photograph: Getty Images

World of not-knowing

On 15 June, I was due in Santa Fe,
having been invited to share a platform
with the distinguished American jour-
nalist David Barsamian. The founda-
tion was also to host the US premiere
of my new film, The War You Don’t
See, which investigates the false
image-making of warmakers, espe-
cially Obama.

I was about to leave for Santa Fe
when I received an email from the
Lannan Foundation official organising
my visit. The tone was incredulous.
“Something has come up,” she wrote.
Patrick Lannan had called her and
ordered all my events to be cancelled.
“I have no idea what this is all about,”
she wrote.

Baffled, I asked that the premiere of
my film be allowed to go ahead, as the
US distribution largely depended on it.
She repeated that “all” my events were
cancelled, “and this includes the
screening of your film.” On the
Lannan Foundation website, ‘“can-

celled” appeared across a picture of
me. There was no explanation. None of
my phone calls was returned, nor
subsequent emails answered. A Kafka
world of not-knowing descended.

The silence lasted a week until,
under pressure from local media, the
foundation put out a terse statement
that too few tickets had been sold to
make my visit “viable,” and that “the
Foundation regrets that the reason for
the cancellation was not explained to
Mr Pilger or to the public at the time
the decision was made.” Doubts were
cast by a robust editorial in the Santa
Fe New Mexican. The paper, which
has long played a prominent role in
promoting Lannan Foundation events,
disclosed that my visit had been
cancelled before the main advertising
and previews were published. A full-
page interview with me had to be
pulled hurriedly. “Pilger and Bar-
samian could have expected closer to a
packed 820-seat Lensic [arts centre].”

The manager of The Screen, the
Santa Fe cinema that had been rented
for the premiere, was called late at
night and told to kill all his online
promotion for my film. He was given
no explanation, but took it on himself
to reschedule the film for 23 June. It
was a sell-out, with many people
turned away. The idea that there was
no public interest was demonstrably
not true.

Symptom of suppression

Theories? There are many, but nothing
is proven. For me, it is all reminiscent
of long shadows cast during the cold
war. “Something is going to surface,”
said Barsamian. “They can’t keep the
lid on this.”

My 15 June talk was to have been
about the collusion of American lib-
eralism in a permanent state of war and
in the demise of cherished freedoms,
such as the right to call governments to
account. In the US, as in Britain,
serious dissent — free speech — has
been substantially criminalised. Obama
the black liberal, the PC exemplar, the
marketing dream, is as much a war-
monger as George W Bush. His score
is six wars. Never in US presidential
history has the White House pros-
ecuted so many whistleblowers, yet
this truth-telling, this exercise of true
citizenship, is at the heart of America’s
constitutional ~ First ~ Amendment.

The Whistle, #68, October 2011



Obama’s greatest achievement is
having seduced, co-opted and silenced
much of liberal opinion in the US,
including the anti-war movement.

The reaction to the cancellation has
been illuminating. The brave, such as
the great whistleblower Daniel Ells-
berg, were appalled and said so.
Similarly, many ordinary Americans
called in to radio stations and have
written to me, recognising a symptom
of far greater suppression. But some
exalted liberal voices have been af-
fronted that I dared whisper the word
censorship about such a beacon of
“cultural freedom.” The embarrass-
ment of those who wish to point both
ways is palpable. Others have pulled
down the shutters and said nothing.
Given their patron’s ruthless show of
power, it is understandable. For them,
the Russian dissident poet Yevgeny
Yevtushenko once wrote: “When truth
is replaced by silence, the silence is a
lie.”

A life unravelled ...
whistleblower who
incurred wrath of

the Murdoch empire

Relentless legal pursuit of
ex-News Corp employee
likened to “Rambo tactics”

Ed Pilkington
guardian.co.uk, 17 August 2011

Robert Emmel
Photograph: Timothy Fadek/Polaris

FIVE years ago Robert Emmel was
enjoying the American dream. He
lived in a detached house in a suburb
of Atlanta, Georgia, drove a BMW,
and earned $140,000 a year as an
accounts director in a highly successful
advertising company called News
America Marketing.

Today, Emmel is described by his
lawyers as destitute. Jobless and in

debt, he was discharged from bank-
ruptcy last year. He does occasional
consultancy work that last month
brought in $500, and this month, court
documents show, will probably pro-
duce nothing. His wife’s earnings raise
monthly household income to about
$3,000 — half their outgoings.

This is a cautionary tale about what
can happen to someone who dares to
become a corporate whistleblower. Or,
more specifically, someone who incurs
the wrath of News Corporation, the
media empire owned by Rupert
Murdoch, of which News America
forms a part.

Emmel’s lawyer, Philip Hilder, has
had a ringside seat at the gradual
unravelling of his client’s life. A
former federal prosecutor based in
Houston, Texas, Hilder is well versed
in whistleblower cases having repre-
sented Sherron Watkins, who helped
uncover the Enron scandal. Hilder
said: “News America has engaged in
Rambo litigation tactics. They have a
scorched earth policy, and it’s taken a
huge toll on him.”

News Corp has devoted the efforts
of up to 29 lawyers to pursuing Emmel
personally, at a cost estimated at more
than $2m. Emmel, by contrast, has
relied on two lawyers, Hilder and Marc
Garber in Atlanta, working for no pay
since January 2009.

Attention has been focused on News
Corporation’s activities in the UK,
where the News of the World phone-
hacking scandal has led to the arrest of
10 people associated with the com-
pany. In the US, oversight of News
Corp 1is gathering pace with the
department of justice and the FBI
looking into the company, while
senators are considering launching
committee hearings into News Corp
practices.

One incident that US investigators
are exploring is the hacking of a
website run by one of News America’s
rivals, an instore advertising business
called Floorgraphics. The firm dis-
covered that its password-protected
site had been breached from an IP
address at News America’s offices in
Connecticut. News America has con-
demned the breach as a “violation of
the standards of our company” but says
it does not know how it happened.

Emmel was one of the main wit-
nesses for Floorgraphics at a subse-

quent trial against his old company. He
worked for News America for seven
years from 1999 to 2006, turning
whistleblower in his final year there.
The company is the leading US pro-
vider of in-store advertising services,
helping to bring products from firms
such as Coca-Cola, Kraft and Nabisco
to the attention of supermarket shop-
pers. Headed by Paul Carlucci, who
now publishes Murdoch’s tabloid the
New York Post, it enjoys annual
revenues of more than $1bn and has a
90% stranglehold on the market. News
America also has a record of legal
disputes with its commercial rivals,
three of whom have launched lawsuits
against it in recent years accusing the
firm of using unlawful practices.

All three lawsuits — including the
Floorgraphics one and cases initiated
by Valassis and Insignia — were
eventually settled, but not before News
America agreed to pay an astounding
$655m to end the disputes. Emmel
acted as a whistleblower in all three
cases. He gave two days of evidence in
the Floorgraphics trial after which
News America rapidly settled, and was
also named in the Valassis and Insignia
cases.

Rupert Murdoch

By 2006 Emmel said he was increas-
ingly concerned about what he alleged
were improper practices on the part of
his employers. He alleged that News
America was engaging in “criminal
conduct against competitors” and using

The Whistle, #68, October 2011



“deceptive and illegal business prac-
tices” to defraud its retailer customers
out of money owed. He claimed he had
“substantial oral and documentary
evidence” to support his allegation that
the company had defrauded its own
customers, used anti-competitive tech-
niques against rival companies, and
fraudulently inflated its reported earn-
ings unbeknown to its shareholders.

News America denies the allega-
tions. In a statement, it said: “There
have been three very public lawsuits
about these matters and at no time
during any of these legal proceedings
was any evidence produced to support
Mr Emmel’s claims.”

For a year before he was sacked in
November 2006, Emmel began com-
piling documentary evidence that he
suggested backed up the allegations,
and posted it to public bodies and
individuals including the US securities
and exchange commission, two sena-
tors, two Senate committees and the
New York attorney general.

It is not known what happened to
Emmel’s allegations within the
regulatory bodies he approached. He
posted one set of 55 pages of
documents on 20 December 2006,
shortly after he had been fired and a
day before he signed a non-disclosure
agreement with News America.

That set of documents went to
Nicholas Podsiadly, an official in
Washington then working as an
investigative counsel at the Senate
finance committee. At one point, court
documents show, Podsiadly said the
committee was considering referring
the allegations to the justice depart-
ment and the federal trade commission.

Podsiadly did not reply to a request
for information. A spokeswoman for
the finance committee said nothing
would be done with any documents
sent by Emmel until the litigation over
them had ended.

Emmel today remains under a court-
imposed injunction that forbids him
from disclosing anything from these
documents. “I cannot comment,” he
said.

News America learned of Emmel’s
whistleblowing activities after it had
sacked him in a dispute over his
timekeeping. It then unleashed its legal
armoury against him. In April 2007 it
filed a lawsuit accusing him of six
violations relating to his disclosure of

confidential information, pressing its
case with more than 300 pleadings to
the Georgia courts. The company said
Emmel refused to return “tens of
thousands of stolen documents” and
added: “Initiating legal action was
News America Marketing’s only re-
course to protect the company’s
private information.”

Despite the tenacity with which it
has pursued Emmel, News America
has had very little satisfaction through
the courts. In March 2009 the district
court in Georgia threw out all of its
claims against him, bar one — a claim
of breach of contract relating to his
posting of the 55 pages of documents
the day before he signed a non-
disclosure agreement. Even that count,
however, has been overturned by the
US appeal court, which ruled in
Emmel’s favour in June, although the
court kept the non-disclosure injunc-
tion in place noting that a significant
proportion of Emmel’s legal fees had
been paid by News America’s
competitors.

In 2009 the company made clear
that it intended to go to trial to ask for
$425,000 from Emmel to cover legal
costs incurred in the breach of contract
element of the lawsuit, as it was
entitled to do though the sum was way
beyond his ability to pay. Emmel’s
lawyers say the move forced him into
bankruptcy. News America then in-
sisted on a deposition to extract finan-
cial information out of Emmel, a move
that is allowable under the law but that
astonished Emmel’s bankruptcy law-
yer, Danny Coleman, because he says
there had been no suggestion from the
authorities that anything about the
bankruptcy was out of order. “In my
view, that was an abuse of the legal
system,” he said. “They took the law to
its extreme and they used it to harass
my client and prolong his agony.”

After months of work on the deposi-
tion, nothing irregular was found.
Hilder said he was struck by an irony
in the Emmel case. “Here is a com-
pany, News Corp, that is in the
business of disseminating information
to the public, and yet its subsidiary
does everything in its power to silence
him.”

News America denies engaging in
inappropriate litigation and insists that
it only wants to protect commercially
confidential information, adding that

Emmel’s lawyers were “once again
attempting to distort the facts in this
case.” The company added it had
“vigorously defended itself against Mr
Emmel’s charges against the company,
all of which were dismissed by the
court.” It says the injunction does not
prevent him from co-operating with
any formal investigation into News
America.

The idea that Emmel had been
driven into destitution was ‘“prepos-
terous”, it said, “given his legal fees —
to the tune of $750,000 — were paid
by two competitors to News America.”
Emmel’s lawyers do not dispute that
until 2009 he received legal fees from
Floorgraphics and Insignia, but say
that was consistent with his role as a
whistleblower  against  his  old
company.

While legal proceedings continue,
the injunction preventing Emmel from
approaching corporate regulators re-
mains in place. But the appeal court in
June made one important proviso.
Nothing in the injunction, it ruled,
“prevents Emmel from complying with
grand jury or court-issued subpoenas
or from co-operating with law en-
forcement authorities in any formal
investigations of News America.”

The Whistle, #68, October 2011



Articles

The Act that wasn’t there

Kim Sawyer

Yesterday I do declare,

I looked for an Act that wasn’t there,

It wasn’t there again today,

They wish, they wish, it would go
away.

When we testified in *93,

We all had hopes from a Senate
Committee,

There were 39 recommendations large
and small,

But it was just an act, an act, there was
no Act at all.

When we testified in *95,

Another committee brought our hopes
alive,

The committee recommended restitu-
tion for all,

But it was just an act, an act, there was
no Act at all.

Elections come and elections go,

It’s all part of the circular flow,

At every election, a promise and an
Act to follow,

But it is just an act, an act, it is all for
show.

Whistleblowers come, but mostly they
£0,

They all defend the right to know,

Toomer, Skrijel, Lombardo and van de
Wiel,

They did wait, and wait, yet none of
them did resile.

A new government with renewed
impetus,

We put our faith in a man called
Dreyfus,

We whistled again and again they did
recommend,

But it was just an act, an act, there is
no end.

In ’93, I do declare,

I looked for an Act that wasn’t there,

It wasn’t there again today,

They wish it, like whistleblowers,
would just go away.

Kim Sawyer

BOOK REVIEW

Challenging
sex trafficking

Kathryn Bolkovac with Cari Lynn, The

whistleblower: sex trafficking, military

contractors, and one woman'’s fight for
Jjustice (Palgrave Macmillan, 2011)

Reviewed by Emma Dalton

IN 1998, Kathryn Bolkovac decided to
build on her experience as a police
officer in the US and go to Bosnia to
help in the US’s democratic recon-
struction of the nation. She applied for
a position she saw advertised on a
police station noticeboard in Nebraska
and soon found herself employed by
DynCorp, a private military contractor.

DynCorp was part of the Interna-
tional Police Task Force (IPTF)
mandated by the UN Security Council
as part of the Dayton Agreement. The
Dayton Agreement, signed in Decem-
ber 1995, signalled the end of the three
and half year war in the Republic of
Yugoslavia. The IPTF comprised
members of national police forces
from UN member states. The US does
not have a national police force, so the
US contingent was made up of private
contractors. DynCorp was one of these
private contractors, funded by the US
State Department.

Although the advertisement that
Kathy answered stated that applicants
needed at least eight years of experi-
ence in the police force, it soon
became clear to Kathy that this was a
very loose requirement. Many of
DynCorp staff were young, inexperi-
enced and had interests in serving in
Bosnia that were less than savoury. At
the innocent end of the scale were
those purely interested in earning a lot
of money in exchange for doing a
minimal amount of work. At the worst
end of the scale were those who are the
centre of this book — men who raped
trafficked women and girls and got
away scot-free. The reason this was
allowed to take place was that
DynCorp, like all private contractors,
was operating under a limbo-like
jurisdiction. They did not answer to
American law, nor were they under
Bosnian legal jurisdiction.

Not long after arriving at her post in
Sarajevo, Kathy became aware of
corruption within the local police force
and the Bosnian government. She
attempted to inform her supervisors
but was told to back off and avoid
getting too involved. When she failed
to follow those orders, she was moved
to a different post. At the same time,
Madeleine Rees from the UN recog-
nised her solid work and invited her to
head a UN program that tackled

The Whistle, #68, October 2011



gender-based violence in Bosnia.
Kathy accepted this position and
started work, still officially employed
by DynCorp, as a civilian UN gender
officer. This position gradually
morphed into a position that dealt with
sex trafficking. This was an investiga-
tive position and Kathy uncovered
some ugly truths about not only her
DynCorp colleagues, but about those
in the UN as well. She criticised the
UN for their lack of action regarding
the trafficking of young women from
poorer countries into Bosnia and her
criticism was not accepted kindly.
Ultimately Kathy was dismissed by
DynCorp in April 2001 on bogus
claims of falsified timesheets. Kathy
was successful in suing DynCorp, with
the help of Madeleine Rees, on the
grounds of protected disclosure, in
2002.

Kathyrn Bolkovac

In her book The Whistleblower, Kathy
tells the story and exposes the issue in
a hard-hitting and honest manner. The
problem revealed in the book and the
actions of the men involved are diffi-
cult to come to terms with. Regardless
of the apparent lack of jurisdiction that
DynCorp operated under, the actions
of the men involved are extremely
difficult to comprehend. The com-
modification of women seems to be
regarded as the norm by many of the
men in this book and I found myself
shaking my head in horror at some of
the attitudes of Kathy’s colleagues.
One particular conversation with a
young colleague she called “Carl” is

hard to forget. After lamenting to
Kathy that his girlfriend had run away,
“Carl” explained without a hint of guilt
or even awareness that his actions were
wrong, that he had “bought” her from a
bar owner and had “kept her” in his
apartment. His eventual punishment
was mere repatriation — no prosecu-
tion, no fine, no counselling. As Kathy
noted, his personal record would
remain unblemished.

Kathy’s sense of humour in telling
such a horrible story and the accessi-
bility of the book made this a very
compelling read. I sort of fell in love
with Kathy — especially when she
kicked down a door Magnum-PI-style.
Her determination and extremely
strong sense of ethics and justice make
her story very inspiring on an individ-
ual level. Unfortunately there has been
no happy ending either for Kathy
herself or, even more significantly, for
women and girls who are trafficked
from poor countries to sexually service
men. I suppose the message here is a
familiar one — whistleblowing is not
for the faint-hearted, and perhaps not
even worth it. In the face of powerful
and dominant forces that have only
concern for themselves and no concern
for justice or ethics, few whistleblow-
ers stand a chance of coming through
unscathed, let alone actually making a
difference. As Kathy notes, only three
days after DynCorp dropped its appeal
against her court action, it was
awarded a $22 million contract by the
US State Department to police Iraq.
Furthermore, the men who tried so
hard to keep Kathy muzzled main-
tained their high-level positions and
some were even promoted.

The Whistleblower was made into a
movie this year, directed by Larysa
Kondracki, and featuring Catherine
Weis as Kathy Bolkovac. Some
elements of Kathy’s background have
been changed for the movie (for
example, Kathy has three children, but
in the movie she has only one) but the
story is apparently told relatively truth-
fully. Importantly, Kathy herself liked
and approved of the movie. I will
definitely be going out to watch it
when it comes to Australia.

Emma Dalton is researching women in
Japanese politics.

Nurses in crisis
Christine Cameron

HINDSIGHT is a wonderful thing. For
those of us who unknowingly were
thrown into the fire pit of whistle-
blowing, we certainly can understand
our situation and see it more clearly
than when we began.

I was a registered nurse with a
Masters in Emergency Nursing. 1
absolutely loved my job; there was no
doubt about that. I also took my
responsibility as a nurse very seriously
and that is where I fell foul of the
system. Nursing has many facets but,
ultimately, the nurse is an advocate for
the patient. This is the nurse’s first
responsibility. All other aspects, re-
quirements and training work toward
that fact.

Unfortunately, in our current health
system, that responsibility appears to
have been lost. Financial pressures on
health organisations force nurses into a
precarious situation. Either deal with
what you can and what you have, or
suffer for speaking out. Add to this the
family financial pressures of keeping
your job, and the almighty dollar
reigns supreme. Patient advocacy gets
lost, nurses just do what they can, and
the patients suffer to varying degrees.

I faced these pressures in every area
of the hospitals in which I worked.
Unsafe patient loads were placed on us
and patients suffered. There was no

The Whistle, #68, October 2011



avenue for help. Unions provided
forms to fill in to complain about the
situations we faced, but these brought
no help when we needed it.

I lodged numerous complaints
through the PRIME Clinical Incidents
system. We are talking about basic
human rights in a lot of the cases.
However, there was never a response
from my nurse unit managers on any
of them. In the absence of any such
response, I was left hoping something
was being done. But I never saw help,
and patients continued to suffer.

After an extended period of com-
plaints (including some very serious
ones), I was “obtaining training” for an
application to a higher position. I had
previously failed the application but
was given the opportunity to obtain
experience in the higher position
before the next application. During this
period I continued to request feedback
from my previous application so I
could improve on the next. This
requested assistance was never given
to me. When the time came to reapply,
I was left with no choice but to submit
the same application, since I had no
knowledge of how I could improve.
Then 1 waited expectantly for an
interview.

Late one morning a co-worker
asked me how my interview had gone,
since she had hers that morning. I had
missed out, and only found out when a
co-worker had informed me. After she
informed the manager of this blunder, I
was approached by the manager in the
crowded department and was told I
was not successful. I was unsuccessful
because my selection criteria was not
good enough ... something I should
have been informed of had I been
given feedback as requested. When
this oversight was identified to the
manager and the director of nursing for
the hospital, they all agreed I should go
on my holidays and they’d sort it out
on my return. However, when I
returned I found that the positions had
still been awarded. That was the
beginning of the end for my health.

I couldn’t cope at work and eventu-
ally applied to WorkCover for stress
leave. At that time I still had not really
recognised what was happening. I
presumed that management would
agree with my statement of the job
mismanagement, and my stress leave
would be approved. I hoped that time

off would help me get better. Dealing
with my complaint and resultant health
problems would have been that simple
at that time.

The million-dollar question is: Why
do organisations hide the truth?
Especially when people’s lives are at
stake? Things would be so much easier
if the truth were told.

I remember hearing that WorkCover
rejected my claim because manage-
ment had “acted reasonably” and
“supported me.” Until I received the
statements given by management, I
questioned my own sanity. Could I
truly not remember what happened?

Thankfully I was in the habit of saving
e-mails and other documents, and they
were what saved me and my sanity. |
was able to easily prove my claims,
and the original WorkCover decision
was overturned by Q-Comp and my
WorkCover claim was approved.

However, things didn’t change at
the hospital, and no investigations
were undertaken into my claims. Eight
months later I went to the Crime and
Misconduct Commission (CMC) with
my allegations. It was ample time for
the hospital to undertake investiga-
tions, but they instead chose to hire the
Queensland Health lawyers to argue
against my WorkCover claim.

Perhaps the greatest injustice oc-
curred when the CMC sent the
complaints back to Queensland Health
to be investigated. The Ethical Stan-
dards Unit (ESU) was appointed to
investigate. The Director General met
with my husband and me, and ap-
pointed the district health director to
check with me once a week and
support me through the process.

After seven different investigations
and almost two years, there were
Queensland-wide  system changes
within Queensland Health, including
immediate additional funding of
$250,000 to the emergency department
and a further increase of $5.4 million

to its budget. The emergency depart-
ment had been the focus of my
complaints.

When the final ESU investigation
was due out, I was given a preliminary
report. It was rife with what I consid-
ered to be mistakes, twisted statements
and downright untruths. After proving
the ESU’s preliminary report was
erroneous, biased and grossly inaccu-
rate, it was then revealed that the
district health director was to be the
decision maker, and then (laughably)
claimed that the investigation had
never been undertaken by the ESU at
all.

Requests were made to the CMC for
intervention at this “final stage” of the
investigations but these were initially
rejected. I decided to go public with a
125-page rebuttal of the investigation
(available through Queensland Parlia-
ment website, tabled documents
number 1485, 25 November 2009).
Even then, it was months before the
Chairperson of the CMC agreed to
investigate my allegations into the
“investigations” that took place. You
won’t be surprised to know that the
CMC supported the findings of
Queensland Health, despite the fact
that the ESU totally and completely
ignored my documented evidence,
choosing repeatedly to take the word
of management in various serious
matters.

Further, the CMC Chairperson
made the following statement: “The
evidence does not support any finding
of official misconduct or other conduct
warranting consideration of discipli-
nary action on the part of any of the
Queensland Health members of staff
against whom Mrs Cameron has made
a complaint.” My documented evi-
dence was disregarded without excep-
tion, but this was considered more than
adequate by the CMC, even though
they had been repeatedly made aware
of the evidence.

At the initial CMC meeting in
January 2009, my complaints were
taken along with those of two other
staff members. We were all subse-
quently given whistleblower status.

Once it came time for WorkCover
“compensation” payments, we were all
given a typically low initial notice of
assessment figure. I’d be embarrassed
to offer $24,000 for a permanent
disability payment, but obviously

The Whistle, #68, October 2011



WorkCover was not. All three of us
proceeded with legal action. After each
of their case conferences, the other two
were offered compensation payments
from WorkCover, which they ac-
cepted. It is worth noting that my two
colleagues did not speak out during the
process of their claims, whereas I did.

At my first and only case confer-
ence regarding my compensation
claim, the lawyer for WorkCover
began by making comments about my
speaking out in the past. He said in
effect, “I want to begin this meeting by
reminding your client [me] that this
meeting is confidential since she has a
website she tends to put things on ...”
During my case conference, other
comments were made regarding the
documents I had produced, which
sought to expose continued problems
within the Queensland Health system.

At that meeting, I was given a
compensation offer of “nil dollars.”
My injury had been rated significantly
higher than the other two whistleblow-
ers. It is my understanding that they
were subsequently given significant
compensation payments, certainly not
“nil dollars.”

There is whistleblower legislation to
protect whistleblowers from this type
of reprisal, but finding someone to
enforce the legislation is another
matter. The Queensland Ombudsman
looked at my request to investigate and
suggested 1 take it to the CMC —
which I did. However, having learned
not to expect justice through this
process, I was not surprised when the
CMC decided not to become involved.

So, when asked if I"d do it all again,
I have to say yes. How can you watch
people suffer and say nothing? I could
not. Unfortunately, many nurses did,
and continue to do so. Some even
become aggressive toward those who
do speak out and take a stand. Perhaps
it is time they should reconsider their
chosen profession. Ignoring or hiding
the chronic sickness of the health
system will only protect it and prolong
the damage.

When I look back on my initial
application to obtain stress leave, I
realise that I was so naive about what
lay ahead. Everything has been a shock
along the way. I’ve been overwhelmed
that people can be so abused yet
authoritative bodies turn a blind eye.
Indeed, it seems to be the task of most

managers and investigative bodies
alike to do everything in their power to
hide allegations of abuse or error.

The Human Rights Commission
declined to look into the matters as
they were not individual claims. Her
Majesty the Queen stated that she was
unable to intervene but would discuss
the matter with the Governor General.
The Governor General stated that she
has no power to intervene. The
Medical Board found the doctor who
assaulted an 18-month-old child
innocent since the mother had not
complained, even though the nurse did.
The hospital found foreign doctors
acting in an abusive manner to be
acceptable. The four jobs I was denied,
the profession I lost, the health I no
longer have, the extreme financial
retaliation I have faced, and the
patients who suffered are alone. Who
will listen, or care enough to act?

I had hopes along the way that I
would be able to make a difference for
the better. I believe I have, but not as
much as I hoped. However, my
website continues to be accessed by
Queensland Health computers during
weekends and after-hours, so it is clear
that there are those who need help. It
tells me that nurses are at least reading
through my site.

I would not do anything differently,
and I am glad I had no idea of where
this whole saga would lead. I might
have run away instead of standing and
fighting. My husband and my daughter
have been my greatest support and
without them I would not have sur-
vived thus far.

My story had to be told and be
readily available for people to access.
That is how my website
http://www.nursesincrisis.com/ came
about. Stories of patient abuse and
neglect are there. Sadly, even after the
Patel saga in Bundaberg, the only thing
learned by Queensland Health is how
to better cover up the problems.

At times 1 feel that I have only
caused a ripple but sometimes that is
all it takes.

The best advice I can give is to keep
all correspondence, keep voluminous
records of events, and please, please,
keep your emails. Print them, and
please send them to your private
computers at home. In the end, should
you ever face the harrowing ordeal of
trying to prove your case in the face of

an entire system that is devoted to
covering up all evidence of mistakes
and wrongdoing, your records will
prove your only hope. Do not be so
naive as to believe that your managers,
who in essence are only servants of
their own tyrannical masters, will ever
support you once you make a claim.
The words of a famous movie come
to mind. Please allow me to paraphrase
it with this thought. In 20 years time,
will you be sorry you did not act this
day, or will you be pleased with your
choice? I am pleased with my choices,
even though they have cost me dearly.

Christine Cameron is a former
emergency nurse at Bundaberg Base
Hospital.

BOOK REVIEW

Rogues and bureaucracies

James Dunbar, Prasuna Reddy and
Stephen May, Deadly Healthcare
(Australian Academic Press, 2011)

reviewed by Brian Martin

In Bundaberg Base Hospital, in a
regional area of Queensland, there was
difficulty in recruiting good doctors.
Decisions on staffing were made
through Queensland Health’s hierar-
chical system based in Brisbane. In
2003, Jayant Patel became director of
surgery. Totally self-confident, he was

The Whistle, #68, October 2011



ready to put in long hours, and espe-
cially eager to undertake surgery. Patel
endeared himself to administrators: his
many operations brought money to the
hospital, helping to balance the budget.

[District Manager Peter] Leck, ever
the responsible business manager,
would later caution against moving
too quickly on any complaints about
Patel lest the hospital lose the finan-
cial benefits he brought it. (p. 26)

Toni Hoffman, nurse unit manager of
the intensive care unit, saw the results
of Patel’s surgeries and was disturbed
by his rude manner and apparently
outdated knowledge. She reported her
concerns, but nothing was done. She
persisted, with the same response.
“She again followed up the meeting
with a written report. Again she heard
nothing.” (p. 27) Patel had too many
friends in the right places. Hoffman
continued to document problems and
make reports, watching too many
botched operations to remain compla-
cent. She was a model whistleblower
who, unlike most, had the satisfaction
of complete vindication.

As is so common, her efforts took a
long time to have any impact. Com-
plaining to officials up the system
didn’t work. What broke the case open
was publicity. Hoffman contacted Rob
Messenger, her local member of state
parliament, who raised concerns under
the protection of parliamentary privi-
lege. Journalists then pursued the story
over many years.

Even after the story broke, Queens-
land Health officials tried to contain it.

Leck was communicating with a
zonal manager about the release of
Hoffman’s letter to the public and
told him that the minister had told
everyone that leaking confidential
information including patient in-
formation was unacceptable and
that whilst he supported freedom of
speech in terms of raising matters
with MPs, he would not tolerate the
leaking of such information. (87)

However, these regard actions were
insufficient to contain the emerging
scandal. It turned out that two US
health systems had put restrictions on
Patel performing certain surgical pro-
cedures. He lied on his application to
Queensland Health and, due to lack of

scrutiny, the black marks on his track
record slid through the vetting system.
After being exposed, Patel went back
to the US. It took years for his extradi-
tion, trial and appeals. He is now in
prison.

The three authors of Deadly
Healthcare provide a vivid picture
using several perspectives. They delve
into Patel’s training in India and his
appointments in US states, showing
how a certain type of grandiose
personality can win powerful allies
despite poor performance. They
examine Queensland Health’s dys-
functional management systems. They
look closely at how Patel was able to
get into a position for which he was
not qualified and where, against regu-
lations, he had no supervisor, setting
the scene for disastrous consequences
for patients. They look at research and
practice on building robust medical
systems and at what can be done in
Queensland and elsewhere to prevent
abuses.

Dr Jayant Patel

Deadly Healthcare tells the story of
Patel and Queensland Health in an
accessible, informative fashion. The
media most common portrayed Patel
as a rogue doctor. That is accurate on
its own, but is only a partial picture.
Patel wreaked damage because he
operated in a bureaucratic system in
which  high-level decision-making
driven by financial considerations was
largely divorced from on-the-ground
health needs. The Queensland state
government didn’t provide enough
funding for the health sector, and deci-
sions about operations were often
made for the wrong reasons.

The Patel saga can be interpreted as
a symptom of a sick medical system.
Toni Hoffman made a difference by

blowing the whistle on Patel, though it
was a long struggle. The bigger prob-
lem is how to challenge such a system
as a whole, to bring about beneficial
change so that fewer cases like Patel
ever arise. This suggests that whistle-
blowing needs to be supplemented by
organisational activism. However, this
will never be easy when even well-
documented damage from a rogue
surgeon is not enough to trigger
change internally and publicity is the
only thing that will make anyone take
notice. Publicity was abhorred by
Queensland Health.

Leck testified himself that they were
required to make decisions accord-
ing to a risk management matrix
which rated significant statewide
adverse publicity at the same level
as loss of life. Loss of reputation of
Queensland Health was equated
with the loss of a patient’s life. (87)

Based on examination of a number of
rogue-doctor cases, the authors sum up
some of the lessons and dilemmas.

An outstanding feature of the case
histories of most rogue doctors is
that early concerns were not
investigated to the satisfaction of
the whistleblowers. Consequently,
whistleblowers are forced to go
outside the system, using the media,
public protest or political lobbying
to have their concerns properly
investigated. Patel’s case is clear
example of how such actions, while
well-intended and indeed necessary,
can erode confidence in an entire
hospital, placing immense stress on
staff, patients and families. This is
not to blame the whistleblowers but
to make the point that open, honest
and timely investigation undertaken
within an organisation avoids the
potentially damaging aftermath —
an aftermath which, paradoxically,
can make people fearful of
disclosing mistakes in the future.
Unfortunately, many modern health
organisations are renowned for their
gap between rhetoric and reality.
Some may even have a long-
standing culture of concealment,
blame and scapegoating. (110)

10

The Whistle, #68, October 2011



Whistleblowers
Still Living Dangerously 20 years on!
Whistleblowers Australia's National Conference
8.15am for 9am
Saturday 19th November 2011

Morning session
WikiLeaks, Whistleblowing & Democracy
Chris O’Mallon, PID Unit, NSW Ombudsman
David Shoebridge, MLC, NSW Greens
Dr Suelette Dreyfus, Research Fellow in Information
Technology, University of Melbourne
Belinda Hawkins, Senior Journalist, Australian Story,
ABC TV
Jim Richardson, Sydney Solidarity for Bradley Manning.

Afternoon session
How It Was: Debbie Locke, Greg Locke, Cynthia Kardell &
Brian Martin
How It Is: Gillian Sneddon, the Milton Orkopoulos
whistleblower
Dr Michael Cole, Westmead Hospital whistleblower
Dave Reid, ANSTO whistleblower
Like Janus: Through the children’s eyes, song and dance.

AGM & workshops
8.15am for 9am Sunday 20 November 2011
Jane Longhurst: Surviving along with a whistleblower
Brian Martin: What do you say when a whistleblower calls?

Venue: Uniting Church Ministry, Conference Centre
Mason's Drive, North Parramatta, Sydney New South Wales.

Cost: $65 per day (members $50 or $85 for 2 days)
$20 extra for dinner Saturday night (optional)

Bookings: Ring or email Feliks (07) 5448 8218 or
feliksperera@yahoo.com

Payments: Mail cheque to Feliks at 1/5 Wayne Ave, Marcoola
Qld 4564, or
deposit to NAB Coolum Beach BSB 084 620
Account Number 69841 4626, or

pay by credit card using PayPal: Make payment to this

email address (i.e., wba@whistleblowers.org.au). To help
cover the fee charged by PayPal, please add a minimum of $1
per person per day to the amount paid. (PayPal accounts are

free to set up.)

Low-cost accommodation: Book directly with and pay the
venue, above. Call 1300 138 125 or email
service@unitingvenues.org.




Whistleblowers Australia contacts

Whistleblowers Australia conference

Postal address PO Box U129, Wollongong NSW 2500

New South Wales

“Caring & sharing” meetings We listen to your story,
provide feedback and possibly guidance for your next few
steps. Held 7.00pm on the 2nd and 4th Tuesday nights of
each month, Presbyterian Church (Crypt), 7-A Campbell
Street, Balmain 2041

Contact Cynthia Kardell, phone 02 9484 6895, fax 02 9481
4431, ckardell@iprimus.com.au

Website http:/iwww.whistleblowers.org.au/

Wollongong contact Brian Martin, phone 02 4221 3763.
Website http:/iwww.bmartin.cc/dissent/

Queensland contacts Feliks Perera, phone 07 5448 8218,
feliksperera@yahoo.com; Greg McMahon, phone 07 3378
7232, jarmin@ozemail.com.au

South Australia contact John Pezy, phone 08 8337 8912

Tasmania Whistleblowers Tasmania contact, Isla
MacGregor, phone 03 6239 1054

Whistle

Editor: Brian Martin, bmartin@uow.edu.au
Phones 02 4221 3763, 02 4228 7860

Address: PO Box U129, Wollongong NSW 2500
Associate editor: Don Eldridge

Thanks to Cynthia Kardell for proofreading.

See previous page for details

Annual General Meeting

Whistleblowers Australia’'s AGM will be held at 9am Sunday
20 November at the Uniting Conference Centre, North
Parramatta (Sydney). See previous page.

Nominations for national committee positions must be
delivered in writing to the national secretary (Jeannie
Berger, PO Box 458, Sydney Markets NSW 2129) at least 7
days in advance of the AGM, namely by Sunday 13
November. Nominations should be signed by two members
and be accompanied by the written consent of the
candidate.

Proxies A member can appoint another member as proxy
by giving notice in writing to the secretary (Jeannie Berger)
at least 24 hours before the meeting. No member may hold
more than five proxies. Proxy forms are available online at
http:/lwww .whistleblowers.org.au/const/ProxyForm.html.

Whistleblowers Australia membership

Membership of WBA involves an annual fee of $25, payable to Whistleblowers
Australia. Membership includes an annual subscription to The Whistle, and members
receive discounts to seminars, invitations to briefings/ discussion groups, plus input

into policy and submissions.

To subscribe to The Whistle but not join WBA, the annual subscription fee is $25.

The activities of Whistleblowers Australia depend entirely on voluntary work by
members and supporters. We value your ideas, time, expertise and involvement.
Whistleblowers Australia is funded almost entirely from membership fees, donations

and bequests.

Send memberships and subscriptions to Feliks Perera, National Treasurer, 1/5
Wayne Ave, Marcoola Qld 4564. Phone 07 5448 8218, feliksperera@yahoo.com

12

The Whistle, #68, October 2011



